Fria Viner Allmänna villkor

Först lite om frakten, sen våra villkor:

 

Vi samarbetar med Best Transport för leveransen inom Sverige, direkt hem till dig. Beställningar som läggs senast kl 23.59 på söndagar packas på måndagar och lämnas över till Best Transport på tisdagar. De når cirka 70% av alla adresser i Sverige - och fler kommer att tillkomma snart. Har du ett postnummer som vi ännu inte levererar till, eller har några frågor om leveransen som inte besvaras här, hör av dig till oss på hej@friaviner.se

 

 

Se till att din adress är fullständig och använd gärna ett svenskt telefonnummer för kontakten med Best. Vid försening eller misslyckat leveransförsök kommer Best föreslå ett nytt datum, detta kan du oftast ändra via länken i sms:et (om det inte dyker upp, så klicka på inställningar, där bör finnas möjlighet att ändra!) om datumet inte passar och du inte kan ändra det, så kontakta oss direkt.

 

 

Kvalitetsarbete och Best: Vi har löpande avstämningar med Best Transport och följer då upp på hur de jobbar med både arbetsförhållande, leveranskvaliteten och miljöfrågor. Du kan läsa lite mer här.

 


Fraktpriser

99 kr inkl moms, oavsett antal lådor.
 

Hur fungerar frakten?

 

Efter att du lagt din order packas din låda eller lådor Inom ett par dagar hämtas de upp av Best – max en vecka till upphämtning dock. Beställningar som läggs senast kl 17.00 på söndagar packas på måndagar och lämnas över till Best Transport på tisdagar. Räkna med leverans inom 5-10 dagar från din beställning. När Best har hämtat dina viner får du ett SMS där du själv kan välja leveransdatum. Leveransen sker vardagar kvällstid mellan kl 18-22. Du måste vara över 20 år och kunna uppvisa ID vid leveransen.

 

Allmänna villkor

 

Dessa allmänna villkor gäller mellan Fria Viner Aps, danskt org.nr 4083 2289 och dig som kund. Genom att registrera dig på vår hemsida och/eller genomföra köp hos Fria Viner accepterar du vid var tid den gällande version av våra köpvillkor.

 

 1. Om Fria Viner Aps

 

  • Företaget har sitt säte i Hundested, Danmark. Företagets postadress är Skansevej 12, 3390 Hundested, Danmark.

  • Fria Viner är registrerat för distansförsäljning av alkoholvaror hos Skatteverket och har ställt säkerhet för betalning av svensk alkoholskatt. Fria Viner betalar punktskatter och moms på sina produkter i Sverige. Fria Viner är godkänt som importör av livsmedel i Danmark.

  • Fria Viner säljer och levererar noga utvalda naturviner (vin med minimal intervention) direkt hem till dig som privatkund i Sverige via webbplatsen www.friaviner.se via privatimport. 

  • Du kan bara bli kund om du är privat konsument och om du är 20 år eller äldre vid köptillfället. Köpta produkter får enbart användas för privat bruk. Du får alltså inte sälja vidare.

  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till hej@friaviner.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

 

 2. Beställning

 

  • För att kunna beställa på friaviner.se måste du vara 20 år eller äldre vid köptillfället. Leverans måste ske till en privat adress i Sverige. Kundens ålder kontrolleras genom uppvisande av giltig legitimation i samband med leverans. För det fall att du inte kan styrka sin ålder vid leverans, kommer produkten inte lämnas ut och du får själv stå för eventuella extra kostnader i samband med ytterligare leveransförsök eller återköp av produkten. 

  • Köp är bindande när din beställning har bekräftats i varukorgen.

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till fel@friaviner.se.

 

 3. Leverans

 

  • Våra normala leveranstider är 5-10 dagar. 

  • Den valda leveransadressen ska vara en privat postadress i Sverige och kan inte vara en postbox. Leverans kan endast ske på vardagar mellan klockan 18:00 – 22:00. Vår logistikpartner kommer att kontakta dig med förslag på leveransdatum – om du inte kan det datumet behöver du välja ett nytt via sms. 

  • Om leveransen misslyckas, och detta inte beror på Fria Viner eller logistikpartneren, så kommer logistikpartneren att kontakta dig för att komma överens om en ny tid för leverans. Du som kund ska själv stå för de kostnader som uppstår i samband med ytterligare ett leveransförsök. 

  • Om lådan är skadad vid leverans eller bär synliga tecken på att vara defekt ska du notera vid kvitteringen för leveransen att du har förbehåll för eventuella skador på innehållet.

  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: leverans@friaviner.se.

 

 4. Priser

 

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms och svenska punktskatter.

  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, ändring i punktskatter, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

 

 5. Ångerrätt

 

  • Du har rätt att inom 14 dagar efter mottagen leverans ångra ditt köp. 

  • 5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss angerratt@friaviner.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. 
  • Om du ångrar ditt köp och returnerar varorna betalar vi tillbaka det varubelopp du betalat, högst 30 dagar efter att vi fått varorna i retur. Fraktkostnaden återbetalas inte.

  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Vinerna skall vara oöppnade och i gott skick.

  • När du returnerar varorna till oss står du för returfrakten samt ansvarar för att varorna inte skadas under transporten. Returnerade varor som blivit skadade under returtransporten återbetalas inte.

  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

 

 6. Reklamation och klagomål

 

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. 

  • Ta i beaktning att vi säljer så kallade naturviner, dessa är levande viner och man kan förvänta sig en viss variation i smak och arom.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

 

  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till fel@friaviner.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

 

 7. Ansvarsbegränsning 

 

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

 

 8. Produktinformation

 

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. 

 

 9. Information om Cookies

 

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

 

 10. Personuppgifter

 

  • Genom att handla hos Fria Viner eller registrera dig för våra utskick accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Fria Viner är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedanstående information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

 

  • 10.1 Vad är en personuppgift?

    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

 

  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

 

  • 10.3 Rättslig grund

    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

 

  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

  • 10.4.1 Betalleverantör

  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är Shopify och Klarna.

 

  • 10.4.2 Fraktbolag och lager

    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med vårt lager och våra fraktbolag. Det som delas med lager och fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. Lagret får dessutom information om det aktuella köpet för att kunna packa din order. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Best Transport
    Vår lagerpartner är: Italienska Magasinet Aps

 

  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

  • Vi använder Active Campaign som kunddatabas och för utskick av nyhetsbrev.

 

  • 10.5 Rätten till tillgång

    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

 

  • 10.6 Rätt till rättelse

    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

 

  • 10.7 Rätten att bli glömd

    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

 

  • 10.8 Ansvarig för dataskydd

    Fria Viner är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

 

  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 

 

  • Ändringar av de Allmänna Villkoren

 

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


    Tvist och lagval

 

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.